
BMW M GmbH ble etablert i 1972 og skulle holde på med motorsport. En naturlig oppfølging til dette var å begynne å bruke kunnskap og erfaring fra banene til gatebiler. Starten på det kapittelet ble BMW M1, designet av Giorgetto Giugiaro. Samtidig ble den legendariske M-logoen lansert. Den eksisterer så å si uforandret den dag i dag.
M5 debuterte i 1984 og den mest suksessrike M-modellen noen sinne, M3, fulgte på i 1986. Så ble det et langt opphold før M-roadster dukket opp i 1997 og M-coupé i 1998.
Brautende
Dagens M3 er en bil som fjerner enhver tvil om hva det dreier seg om - muskler. Den deler nesten ingen designelementer fra resten av 3-serien - og bra er det. Ikke fordi det er noe galt med BMWs 3-serie, men fordi vi vil ha mye av alt når vi skal betale 1 million kroner for en liten kupé.
SMG
I tillegg til at vi skulle tøyle 343 hestekrefter skulle vi også debutere med sekvensiell girkasse hvor giringen foregår via to hendler bak rattet. Mer om girkasse og motor finner du på denne lenken.