TEST: BMW M6

To av de største bilnyhetene i 2005 var BMW M5 og M6. De deler blant annet motor og girkasse og begge bilene blir kjøreopplevelser av en annen verden.

Publisert
Sist oppdatert

M6 har ingen direkte forgjengere, men baserer seg på kunnskap helt fra M-bilenes opprinnelse. Det startet med M1 i 1978 og først seks år etterpå kom den første M-bilen basert på en gatemodell - M635CSi. Samme år i 1984 kom også den første M5 og 1986 kom første M3. M635CSi eksisterte fra 1984 til 1989 og hadde en rekkesekser med 286 hestekrefter. Den gjorde at bilen klarte 0 til 100 på 6,4 sekunder og toppfarten var 255 kilometer i timen. Denne bilen ble også solgt i USA med katalysator. Da hadde den 260 hestekrefter og hadde det samme navnet som testbilen vår - M6.

Råskap og komfort

Når man leser dataene på M6 skjønner man fort at dette er en bil som leverer mye varer. Motoren er et høytekeknologisk mesterverk som gjør at M6 blir en bil man kan sammenligne med det raskeste som leveres med gateskilt. Og, i motsetning til kompromissløse racingbiler som Lamborghini og Ferrari, er dette en stor bil som er hele 4,87 meter lang og hvor to mennesker kan kjøre komfortabelt og svært fort over lange strekninger. På litt andre veier enn her hjemme kan man nok enkelt legge bak seg 100 mil om dagen i M6. Den har noen fantasiske seter, lavt støynivå i lave hastigheter og god fjæringskomfort hvis man velger et mykt oppsett på demperne.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer