BMW X5, som kom i 2000, ble raskt en suksess og har siden den gang solgt i bøtter og spann både i USA og Europa. Også i Norge har den store firehjulstrekkeren solgt godt, totalt har norske BMW-forhandlere funnet kjøpere til rundt 600 biler. I tillegg har mange nordmenn hentet brukte X5er på kontinentet.
Likevel, hadde det ikke vært for den høye prisen, hadde X5 solgt langt bedre her i landet. Vår erfaring er i hvert fall at bilen har en design og en fremtoning som svært mange setter pris på. Men med en startpris på 800.000 kroner, blir det med drømmen for det store flertallet.
X3 3.0i: 700.000 kr
Mange fattet imidlertid håp da BMW bekreftet at de ville starte produksjon av en mindre SUV - X3.- Endelig et rimelig alternativ til X5, tenkt mange.
Men håpet skulle raskt bli knust. Da X3 3.0i ble lansert i Norge i vår, hadde bilen en startpris på 700.000 kroner. For det brede lag av folket ble dermed X3 like uoppnåelig som storebror.
X3 2.5i: 600.000 kr
Det hjalp ikke så mye at X3 noen måneder senere kom med en 2,5-liters motor. Startprisen sank riktignok til snaue 600.000 kroner, men X3 var fortsatt altfor dyr til å fremstå som et alternativ til japanske firehjulstrekkere i 350.000-kronersklassen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger