Test: BMW X3

En ny X3 er født, og vi har prøvekjørt.

Foto: eb.andriuolo
Foto: eb.andriuolo Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Forrige versjon av X3 så dagens lys i 2004, og nå nær syv år senere er den nye modellen på vei inn i en butikk nær deg. Bilen som nå fases ut ble oppgradert i flere steg, og fremstår fortsatt som en anstendig bil. Likevel har det skjedd mye, og X3 ser nå ut til å ha blitt voksen.

Gjør seg godt

Bilens DNA er umiskjennelig, og den gjør seg godt. I tillegg til at den har vokst, så har den samtidig fått litt mer av X5 i seg. Det er således fristende å si at X3 endelig er blitt voksen, og det kler den. Fronten er tilpasset det generelle nye designspråket til BMW, og baken er ikke til å ta feil av når man kjenner resten av familien. På mange måter kan det være at bilen er blitt mer spiselig for enda flere enn tidligere, og det er antagelig ikke tilfeldig at BMW har satt den eksakt midt i mellom X1 og X5 med tanke på vitale mål. Med økende mengde utstyr, og større krav til effektivitet, er vekten på biler alltid et dilemma. Tross dette har nye X3 slanket seg rundt 25 kg.

Se bilder av eksteriøret:

3 x kraftverk

I Norge får du det beinharde valget mellom tre forskjellige motoriseringer. Valget blir langt enklere når vi trekker vekk bensinversjonen xDrive 35i med 306 hk. Den får en prislapp på 541.000 bare i avgifter, og er dermed sortert vekk.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer