TEST: BMW X5 med superdiesel

BMW X5 er en kjent favoritt i den store SUV-klassen. Med to turboer og markedets kanskje sportsligste dieselmotor, blir den enda kulere.

Publisert
Sist oppdatert

BMW X5 ble lansert i generasjon nummer to sent i 2006. I sommer testet vi den med den klart mest solgte motoren her i Norge, nemlig en 3,0-liters dieselsekser. Den gangen lot vi oss imponere. Med 235 hestekrefter og 520 newtonmeter har den et passende kraftoverskudd og bilen fremstod i sin helhet som den nye klasselederen.

Se store bilder

To turboer

Motoren som satt i vår testbil denne gangen, overgikk imidlertid den vanlige 3,0-literen med god margin. Vi snakker nemlig om en twinturbo-versjon av samme rekkesekser.

Og ytelsene har dermed fått seg et realt hopp. 286 hester og 580 newtonmeter er hva en 3.0sd yter. Den lille s-en er for øvrig den eneste navneforskjellen som avslører at motoren har to i stedet for én turbo.

Sjekk hva bilen din er verdt

Rask – og nøysom

0-100 går dermed på 7,0 i stedet for 8,3 sekunder og toppfarten er hevet til hele 235 kilometer i timen.

Likevel har ikke forbruket økt med mer enn 0,01 liter per mil, 0,82 liter totalt. Det gir 216 gram CO2 per kilometer, hvilket er særdeles imponerende og faktisk bedre enn alle konkurrentene uansett motorisering, med unntak av Lexus RX 400h.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer