TEST: BMW X6 xDrive 35d

Den er stor, men ikke spesielt romslig. Den er kjempetung men nesten sportslig. Noen synes den ser ut som en kladd på hjul, andre at den oser klasse og tøff stil. Hva er dette egentlig...?

Publisert
Sist oppdatert

Det er nå vel et år siden vi første gang fikk stifte bekjentskap med BMW X6. Dengang var det som konsept, og det var på bilutstillingen i Frankfurt.

Den stadig økende miljøbevisstheten og økende fokus på politisk korrekte løsninger gjorde at X6 "standard" fra start var flankert av en hybridversjon, som mange anså som en form for avlat. Den skal imidlertid visstnok komme i produksjon, men tidligst til neste år.

Per i dag kommer denne meget spesielle modellen altså kun med forbrenningsmotorer, og ingen småtasser heller; vi snakker kun rekkesekser og V8.

Fra SUC til SAC...

Vi har omtalt selve konseptet i det vide og det brede tidligere, og for å oppsummere kan vi si at X6 er et nisjeprodukt innenfor en nisje. Marketing-ekspertene gjør nemlig alt de kan for å identifisere kundegruppenes undergruppers behov, noe som er viktigere jo mer pengesterke de er. Resultatet er den geniale oppfinnelsen SAC - eller Sports Activity Coupe. (Etter å ha vært innom begrepet SUC - Sports Utility Coupé, men, etter å ha tygget litt på hvordan det låt fant de visst ut at det var lurest å finne på noe annet...)

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer