TEST: Cadillac SRX 3.6 V6 Sport

Kjøreegenskapene til SRX overrasket oss, og overraskelsen var positiv.

Publisert
Sist oppdatert

Det burde ikke være en overraskelse, Cadillac satser i Europa og bilene som ender opp i vårt marked skal være bedre tilpasset vårt marked. Det betyr enkle ting som at radioen har RDS, og mer gjennomgripende ting som kjøreegenskaper.

Crossover

SRX er i seg selv litt spesiell, det er i større grad en stor stasjonsvogn med firehjulsdrift enn det er en veitilpasset SUV. Det er i denne klassen produsentene ser for seg fortsatt vekst i SUV-klassen, og biler i denne klassen kalles gjerne crossover-modeller.

Volvo XC90 er en ganske typisk representant for disse bilene. Interiøret er fleksibelt med tre seterader, og bortsett fra formen med litt høyere bakkeklaring er det lite som minner om tradisjonelle terrengbiler. Cadillac SRX har mye til felles med bilen Volvo først og fremst har laget for det amerikanske markedet.

I forhold til tradisjonelle terrengbiler tilbyr disse bilene mye bedre komfort, og det er også lettere å bygge gode kjøreegenskaper inn i biler med litt lavere tyngdepunkt.

Sær

Miksen av SUV, flerbruksbil og stasjonsvogn er tydeligere på SRX enn på XC90, og Cadillacen ser mer sær ut. Det tar tid å venne seg til proporsjonene, og når du har kommet i mål med det vil nye utfordringer i form av sære lykter både foran og bak samt en spesiell hekk gi øynene nye utfordringer.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer