Samtidig er den helt uvanlig. Den drives nemlig av elektrisitet, men kan allikevel kjøres fra Oslo til Bergen uten at man må stoppe for å lade - vi vet det, for vi har gjort det.
Elbil, men også hybrid
Det er ikke dette bruksområdet bilen primært er laget for, men den gjør det altså mulig å ha en elbil for jobbpendlingen, som man også - i motsetning til de øvrige elbilene på markedet i dag - kan ta ut på langtur uten "rekkevidde-angst" når behovet/ønsket melder seg. Hemmeligheten ligger i det medbragte aggregatet som fungerer som rekkeviddeforlenger. I virkeligheten er dette altså en ladbar hybrid - men en slags "omvendt hybrid" i forhold til eksempelvis Toyota Prius, da hoveddrivkilden er elmotoren, hvilket gjør at produsenten tillater seg å kalle det en elbil (men altså - med rekkeviddeforlenger).
Debatten har gått i høye bølger i USA om hvorvidt bilen virkelig kan klassifiseres som elbil. Les mer om det her: "Er denne bilen en bløff?"
Fra konsept til produksjon
Det var i 2007 at General Motors vakte oppsikt ved å presentere et konsept, kalt Chevrolet Volt, på bilutstillingen i Detroit. Det ble sett på som en tilbakevisning av påstandene om at General Motors ønsket å "drepe elbilen" og skulle ha tatt del i et komplott på 90-tallet for å oppnå nettopp det.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger