TEST: Chrysler Neon 1.6 LX

Chrysler Neon en ingen typisk amerikaner. Bilen er liten, forhjulsdrevet og utrustet med en liten og turtallsvillig motor.

Publisert
Sist oppdatert

Den utypiske amerikaneren har vært på det europeiske markedet siden 1999, men har ikke blitt tatt inn til Norge før nå. Årsaken bak Neons forsinkede introduksjon i Norge, er at bilen i starten kun var tilgjengelig med en toliters motor. Denne motoren ble straffet så hardt av det norske avgiftssystemet at bilen ville ha blitt altfor dyr her i landet.

Ny 1,6-liter

Siden den gang har Chrysler i samarbeid med BMW utviklet en ny 1,6-liters motor. Dermed gikk prisen ned, og den norske Chrysler-importøren, Møller US Import, bestemte seg for å ta Neon inn til Norge likevel.

Fortsatt for dyr

Spørsmålet er om også utgaven med 1,6-liters motor er for dyr. Neon 1.6 begynner nemlig på snaue 220.000 kroner. Og hvis man ønsker toppmodellen, LX, må man pent finne seg i å punge ut med nesten 250.000 kroner. Selv om bil er dyrt i Norge, finnes det fortsatt mye interessant i denne prisklassen - biler som Neon pent må finne seg i å bli sammenlignet med. For eksempel kan man for 250.000 kroner bli eier av en svært godt utstyrt Ford Focus eller Volkswagen Golf, for ikke å nevne Peugeot 307.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer