Berlingo koster fra 180.000 kroner og tilbyr mer plass enn stasjonsvogner som koster mer enn dobbelt så mye. Ved å sette seter i en bil som i utgangspunktet er laget som varebil holdes kostnadene nede.
Utgangspunktet som varebil er også Berlingos største problem, personbilkomforten og kjørefølelsen kan til en viss grad forklare hvorfor ikke alle barnefamilier kjører biler av denne typen. Den høye varebilprofilen er først og fremst nyttig i bagasjerommet der det nesten er ståhøyde.
Billig eventyr
Erkerivalen Renault Kangoo kom for noen år siden med firehjulsdrift, og har gjort det ganske godt som budsjettalternativ til dyre firehjulstrekkere. Med god plass til bagasje er disse bilene velegnet for små og store eventyrekspedisjoner.
Citroens svar på konkurransen er Berlingo XTR, en bil som har fått designelementer fra terrengbiler samt egenskaper som kraftigere hjuloppheng og høyere bakkeklaring. Det den mangler er firehjulsdrift, men en differensialbrems som virker på forhjulene skal gjøre den mer egnet for terrenget enn en vanlig Berlingo.
Prishopp
Det generelle utstyrsnivået er høyere på XTR-utgaven, og i tillegg kommer kostnadene ved å klargjøre bilen for lett terrengkjøring. Prisen øker fra 212.000 kroner for en vanlig Berlingo med tilsvarende motor til 238.000 kroner for en XTR.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger