TEST: Citroën C1 1.0i SX

Med en startpris på bare 131.000 kroner er Citroëns nye minibil blant Norges absolutt rimeligste nybilkjøp. Hva får du for pengene?

Publisert
Sist oppdatert

Toyota er ikke kjent for å samarbeide med andre bilprodusenter. Mange lot seg derfor overraske da det ble kjent at Toyota og den franske PSA-gruppen (Citroën og Peugeot) hadde bestemt seg for å samarbeide om utviklingen av en helt ny minibil. Den nye bilen skulle tilpasses de tre merkenes ulike designspråk, men alle skulle produseres ved samme tsjekkiske fabrikk.

Ved utgangen av 2004 sendte Citroën, Peugeot og Toyota ut en felles pressemelding, der alle de tre modellvariantene - C1, 107 og Aygo - ble presentert. Bildene viste at alle de tre variantene hadde fått sin egen identitet i form av ulik front. C1 og 107 fikk en nærmest identisk bakpart, mens Aygo i tillegg fikk en helt egen hekk.

Aygo først ute

Førstemann til Norge skulle vise seg å bli Toyota Aygo, som var på plass allerede på senhøsten 2005. Citroën C1 er nettopp ankommet landet, mens Peugeot 107 introduseres i løpet av de nærmeste ukene.

Vi har altså denne gangen tatt for oss Citroëns alternativ - C1. C1 preges i enda større grad enn sine søsken runde former og generelt myke linjer. C1 fremstår derfor på en måte som trekløverets "snilleste" og mest sjarmerende bil.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer