Citroën har en stolt småbil-tradisjon i ryggen og står blant annet bak den nærmest legendariske "jernsengen", eller 2CV som bilen også kalles.
Også Citroën har også i dag en bred småbil-palett å tilby sine kunder. Lille Saxo, som kom i 1995, produseres fortsatt, selv om bilen ikke tas inn til Norge. I 2002 kom C3, som skilte seg fra mengden med sine runde former. Og i fjor kom altså C2, en bil som kunne skilte med et enda mer oppsiktvekkende design enn storebror C3.
Minibil eller småbil?
Citroën plasserer selv C2 i det såkalte A-segmentet, i motsetning til C3, som plasseres i B-segmentet. Det betyr at Citroën har plassert C2 i samme klasse som minibilene Daewoo Matiz, Ford Ka, Hyundai Atos og Opel Agila. Men hvis vi kikker på de ytre målene befinner C2 seg egentlig i grenselandet mellom minibilene og småbilene. C2 er nemlig 366,6 centimeter lang, noe som betyr at den er lengre enn for eksempel Toyota Yaris og Mercedes-Benz A-klasse, som begge er 361 cm lange. Både Yaris og A-klasse er biler vi har pleid å omtale som småbiler.
Tre dører, fire sitteplasser
Likevel er det to faktorer som skiller C2 fra de overnevnte småbilene. For det første er C2 kun tilgjengelig med tre dører. For det andre er bilen kun utrustet med fire sitteplasser. Dermed er C2 i praksis uegnet som familiebil.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger