TEST: Citroën C4 1.6i SX

Den nye kompaktklassebilen fra Citroën er en sikkert plassert bil, og det er ikke tvil om at det er en bil betydelig mer attraktiv enn forgjengeren Xsara.

Publisert
Sist oppdatert

Med Citroën C4 på plass konkurrerer Citroën godt i selskap med biler som Volkswagen Golf, Peugeot 307 og Toyota Corolla. Det er fint å endelig kjøre en Citroën i denne klassen som direkte kan sammenliknes med biler som ligger på toppen av salgsstatistikken.

Spesiell nok

Tøff og elegant på samme tid, og med spennende detaljer som gjør C4 spesiell nok til å skille seg ut fra de litt kjedelige konkurrentene. Riktignok må du ofre litt praktiske egenskaper for å oppnå tøffhet og eleganse, bakluken er liten og takhøyden i baksetet lav, men vi tror mange vil ha mer glede av annerledesheten enn de vil plages av det upraktiske.

De mest spesielle detaljene er inne i kupeen. Først vil du kanskje legge merke til at rattnavet står stille selv om du dreier på rattet, deretter er det kanskje også litt spesielt at informasjonsdisplayet med blant annet hastighetsangivelse nærmest svever over dashbordet pakket inn i noe som ligner på en halv UFO.

Innovativ sikkerhet

Kollisjonsputen foran føreren er et problem i alle biler. Grunnen er at kollisjonsputen er montert midt i rattet, og av den grunn må være tilnærmet rund fordi rattets posisjon er tilfeldig i et eventuelt sammenstøt. Citroëns løsning med fast rattnav gir mulighet for større og formede kollisjonsputer som beskytter føreren bedre. I praksis er det enkelt å bli vant til det nye rattet, og det er også en fordel at det blir plass til flere av knappene på rattnavet som vanligvis er montert på dashbordet.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.