TEST: Citroën C5 2.0i SX

Franske Citroën C5 har vært gjennom en uvanlig omfattende ansiktsløfting. Vi har testet en svært velutstyrt utgave.

Publisert
Sist oppdatert

En ansiktsløfting kan være så mangt. Mens noen biler må nøye seg med nye tåkelys og klare lykteglass, får andre modeller en helt ny identitet. Et godt eksempel på førstnevnte var ansiktsløftingen av Saab 9-5 i 2001. Kun Saab-kjennere la merke til at det var skjedd endringer i det hele tatt.

Vidtgående endringer

I den motsatte enden av skalaen finner vi Audi A4, som nylig gjennomgikk en så omfattende facelift at bilen fremsto som ny. Ansiktsløftingen av C5 er ikke like gjennomgripende, men vidtgående nok til at C5 etter vårt syn har fått en ny identitet. Blant annet har bilen fått en helt ny og unik grill, der Citroëns korporal-vinkler inngår som en integrert del. En ny profil strekker seg langs senter av panseret og de mandelformede lyktene er byttet ut med mer mer aggressive varianter.

Helt nye baklykter

Også hekken er fullstendig redesignet. Blant annet er de gamle vertikale baklyktene byttet ut med todelte lykter av den horisontale typen. Disse minner faktisk ganske mye om de vi kjenner fra nettopp den ansiktsløftede Audi A4.

I tillegg er skiltet flyttet fra bakluken ned til nedre del av støtfangeren og det gamle, skjulte håndtaket byttet ut med et lite, synlig håndtak under Citroën-logoen. Vi nevner i tillegg at nye reflekser har fått plass på støtfangeren.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer