TEST: Citroën Xsara Picasso - Et rullende kunstverk?

Om et halvt år lanserer Citroën sin lille flerbruksbil Xsara Picasso, og blir dermed nok et bilmerke i rekken av de mange som lager slike biler. Hva er det som gjør dem så populære?

Publisert

Renault førte an med Megané Scenic - og lanserte en biltype som skulle vise seg å bli svært populær. For i skjæringspunktet mellom de store flerbruksbilene (MPV) og stasjonsvognene befinner de seg, de små flerbruksbilene.

Men Renault er ikke lenger alene om å betjene denne stadig voksende kundegruppen.

Som paddehatter

For nå vil alle bilprodusenter snart ha en mini-MPV. Ja, å hevde at de dukker opp som paddehatter vil knapt være å overdrive sannheten. For listen begynner å bli lang: Opel har Zafira, Mazda har Premacy, Fiat har Multipla og til årsskiftet dukker Citroën opp med bilen vi allerede har testet - nemlig Xsara Picasso. Og i klassen rett under har Mercedes sin A-klasse, mens Audi har A2.

I tillegg til disse kommer både Ford, Volkswagen, Nissan - med Almera Tino - og etter alt å dømme også BMW med biler som plasserer seg i segmentet.

Hva gjør de så populære?

Men hvorfor har disse bilene blitt så populære? Egentlig skulle man jo tro at det slett ikke var noe marked for disse bastardene som så elegant plasserer seg mellom stolene som er opptatt av MPV på den ene siden og stasjonsvognene på den andre.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer