Så er vi omsider kommet til topps i Mini-hierarkiet og selveste Mini John Cooper Works, som vi heretter vil forkorte til Mini JCW, venter oss i BMW Norges garasjeanlegg. Etter at BMW i 2001 overtok Mini og foretok en av tidenes mest vellykkede retro-lanseringer noensinne, er vi nå kommet til generasjon 3 og den JCW vi nå skal testkjøre er den hittil kraftigste Mini-versjon noensinne – dette i påvente av en sannsynlig GP-versjon på et senere tidspunkt.
Test av den første «BMW-mini» kan du lese her
Av konkurrenter i småbilklassen er det ikke flust, men vi må jo tenke på Audi S1. Den har tilfeldiogvis også en 2.0-turbomotor på 231 hestekrefter, men tilbyr et dreiemoment på 370 newtonmeter mot Miniens 320. Akselerasjonen fra null til 100 kilometer i timen skal ikke ta mer enn 5,8 sekunder - altså er den (på papiret i det minste), hakket hvassere enn Minien, som sprinter på 6,1.
BMW i bunnen
Motoren er i denne generasjonen jekket opp fra 1,6 til altså 2,0 liter. Her har man altså gått mot trenden som tilsier downsizing. Men Mini-ingeniørene har tatt i bruk den ferskeste BMW-teknologien med Twin Power Turbo-system og Minis versjon av Efficient Dynamics som gir en effektøkning på 10 prosent fra forrige generasjon, til heftige 231 hestekrefter.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger