Skoda Fabia er en av markedets aller beste småbiler. Noe av det som har imponert oss mest er de gunstige plassforholdene, både i kupeen og bagasjerommet, kombinert med en konkurransedyktig pris og rimelig god komfort.
Få konkurrenter
Som stasjonsvogn er naturligvis plassargumentet ytterligere forsterket, og antallet konkurrenter er dessuten dramatisk redusert. Per i dag har Fabia stasjonsvogn faktisk kun en direkte rival, nemlig Peugeot 207 SW. Stasjonsvogner basert på småbiler er altså fortsatt relativt sjeldent, selv om Renault Clio også er på vei med litt ekstra plass bak bakhjulene.
Større
Men konseptet er langt fra fremmed for Skoda som er inne i sin andre generasjon med Fabia stasjonsvogn. Sammenlignet med forgjengeren har dagens testbil kun vokst med en snau centimeter i lengden, men nærmere fem centimeter i høyden, noe også proporsjonene preges av. Nye Fabia stasjonsvogn har definitivt et visst fleksibilpreg over seg, uten at storebror Roomster trenger å føle seg alt for truet.
Sammenlignet med kombiutgaven, er stasjonsvognen omlag 24 centimeter lengre og svelger 180 liter ekstra bagasje, noe vi skal omtale grundigere litt senere i testen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger