Elektriske biler har i grunn eksistert lenge, men har vært forbundet med mange ulemper som kundene ikke har vært så begeistret for. De har vært små, kun to seter, dårlig komfort og sikkerhet, dårlig fart, dårlig rekkevidde og lang ladetid.
Dagens testbil har eliminert, eller i hvert fall begrenset, mange av disse problemene. Mitsubishi i-MiEV er så langt opp mot en normal bil man kommer med kun elektrisk fremdrift. Den er til og med utstyrt med lithium-ion batterier. Dette brukes også av Tesla og i hybridbilen Mercedes S400 Bluehybrid.
Månefasong
Mitsubishi i-MiEV ser ut som en småbil. Den har litt "månefasong", men baserer seg på modellen Mitsubishi i med bensinmotor som selges i Japan. Denne er rett og slett konvertert til el-drift med batterier i gulvet og motor bak. Bensinbilen har også motoren bak. Motorplasseringen gjør at bagasjeromsgulvet blir litt høyt, men ikke spesielt lite.
Testbilen skiller seg litt fra den som kommer til Norge, men følgende kommer på på den norske bilen: Fire dører, fire seter, automatisk klimaanlegg, stereo og navigasjon hvis man ønsker det, antiskrens (ESP), kollisjonsputer, skivebremser på alle hjul, elektriske vindusheisere på alle vinduer, elektrisk justerbare speil, fjernstyrt sentrallås, xenonlys og punkteringskit.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger