TEST: Ford F-350

USAs mest populære bil er prisgunstig i Norge på grunn av lastebilregistrering. Diesel-V8 og 325 hestekrefter gjør den også mer attraktiv.

Publisert
Sist oppdatert

Regn med et forbruk på 1,2-1,3 l/mil ved snill kjøring, og regn også med å overraske enkelte eiere av ”vanlige” biler ved å akselerere fra 0-100 km/t like raskt som en sprek familiebil. Motoren gjør også sitt til at forbikjøringer er uproblematisk.

Lastebil

Registrert som lastebil er F-350 relativt prisgunstig grunnet fraværet av avgiftskroner. 426.400 kroner står det på prislappen på vår versjon som er en såkalt Super Cab. Med romslig plass til tre foran, og god plass til bagasje inne i kupeen, er dette en bil som kan dekke bilbehovet for mange. Tilgangen til bagasjerommet, som i mer avgiftsnormale land innholder en treseters benk, går greit gjennom halvdører som er hengslet i bakkant.

Lillebror F-250 er samme bilen men med lavere nyttelast. Den er i underkant av 10.000 kroner rimeligere. For biler registrert med totalvekt over 3.500 kilo trenger du sertifikat med minst klasse C1.

Laaang

588 centimeter fra kromsnute til kromhekk i kombinasjon med en romslig svingradius gjør at parkeringsplasser laget for normalbilparken blir en utfordring. En annen utfordring er høyden, 202 centimeter er et par centimeter over makshøyden i mange parkeringshus. Disse bilene virker store for oss, men i USA er disse pickupene utrolig populære. Fords F-serie er den mest solgte bilen, og liknende pickuper som Chevrolet Silverado og Dodge Ram utgjør resten av pallen på bestselger listen.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.