Test: Ford Fiesta ST200

Ford fortsetter å videreutvikle sportslige småbiler.

FULL SPRUT: Fiesta ST200 byr på mye kjøreglede, og er en skikkelig kvikkas. Foto: JAMIESON POTHECARY
FULL SPRUT: Fiesta ST200 byr på mye kjøreglede, og er en skikkelig kvikkas. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Vi har knapt fått senket pulsen, tørket svetten av panna og takket gud for at livet etter prøvekjøringen av Focus RS. Så føder Ford en ny versjon av den rampete lillebroren, Fiesta ST200, en ny konkurrent til VW Polo GTi.

Tilbake til røttene

På 80 talet var Fiesta synonymt med Englands «joyrider»-generasjon (som betyr ung biltyv). Kort fortalt handler det om små, kompakte, lette, og raske billige biler, en bil «alle» har råd til.

Uten fartsstriper langs dørene og GTI emblem bak, var du ingenting.

Dessverre hadde disse bilene en ting til felles. De var meget enkle å stjele. En modifisert kleshenger, en skrutrekker og cirka 30 sekunder var alt du trengte for å skaffe deg en GTI helt gratis.

I England var forsikringsselskapene desperate, og tilbød billigere forsikring dersom eierne fjernet emblemet og grafiske dekaler for å gjøre bilen mindre attraktivt. Verstingen var Ford XR2i. Det var godt kjent at en Ford nøkkel på 80-tallet passet i en av fem biler fra Ford. Hadde du tilgang til nøkkelen fra en billig Fiesta, hadde du antagelig tilgang til en rekke XR2i.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer