Egentlig burde første test av en ny kompaktklassebil ikke være med en toliters dieselmotor, men dette er forholdsvis prisgunstige racerbiler for dieselglade nordmenn. Både Golf, Astra og Focus finnes nå med overdimensjonerte dieselmotorer. I tilfelle man ikke skulle like dieselmotorer vil man kanskje gjøre det etter å prøvekjørt noen av disse - for dette går bra!
Focus nummer to
Mens Golf er sving med sin femte variant har ikke Focus kommet lengre enn til andre generasjon. Den første Focus ble lansert 1998 og skapte bølger med sitt "New Edge-design". Gjennom hele sin levetid har den stått for gode kjøreegenskaper, og selv ikke i dag, hvor flere av konkurrentene har kommet med nye modeller i kompaktklassen, har Focus havnet i bakleksa. Snarere tvert i mot.
Nå når vi endte opp med denne supersterke dieselmotoren blir ikke denne testen helt som en førstetest ville vært med 1,6-liters motor. Det er bare noen få som har motorer i denne klassen og, med funksjonen som Ford kaller "overboost" har Focus 340 newtonmeter. Det er mest av alle dieselmotorene i klassen.
Test av den sprekeste Focusen finner du her.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger