C-Max selger svært godt i Europa, så godt at Ford nylig bestemte seg for å øke produksjonen. Her i Norge har imidlertid ikke salget tatt av i samme grad som på kontinentet. Hittil i år er det kun solgt 300 C-Max, mens det til sammenligning er solgt flere enn 900 Volkswagen Touran. Dette er interessant, fordi de to bilene har solgt nøyaktig like godt i Europa som helhet, med rundt 40.000 eksemplarer hver.
DinSides skyld?
Vi tør ikke si noe skråsikkert om hvorfor C-Max selger så mye dårligere her i landet enn i Europa forøvrig. Men det er nok ikke utenkelig at stortesten vi gjennomførte i samarbeid med TV2 kan ha spilt en rolle. Der kåret vi Volkswagen Touran til vinner, mens C-Max måtte nøye seg med en fjerdeplass, etter Touran, Renault Scenic og Opel Zafira.
Hard kritikk fra Sverige
Selv om C-Max ikke vant vår stortest, har vi aldri hevdet at C-Max er en dårlig bil. Bilens problem er etter vårt syn at konkurrentene har vært enda flinkere. Vi lot oss derfor overraske over at den profilerte motorjournalisten Robert Collin i svenske Aftonbladet for noen måneder siden gikk ut med brask og bram og hevdet at C-Max er en livsfarlig bil.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger