TEST: Ford Focus C-Max 2.0 TDCi

Ford Focus C-Max selger som varmt hvetebrød på kontinentet og er en ubetinget suksess for Ford. Men den svenske motorjournalisten Robert Collin lukter blod og hevder at C-Max er en livsfarlig bil.

Publisert
Sist oppdatert

C-Max selger svært godt i Europa, så godt at Ford nylig bestemte seg for å øke produksjonen. Her i Norge har imidlertid ikke salget tatt av i samme grad som på kontinentet. Hittil i år er det kun solgt 300 C-Max, mens det til sammenligning er solgt flere enn 900 Volkswagen Touran. Dette er interessant, fordi de to bilene har solgt nøyaktig like godt i Europa som helhet, med rundt 40.000 eksemplarer hver.

DinSides skyld?

Vi tør ikke si noe skråsikkert om hvorfor C-Max selger så mye dårligere her i landet enn i Europa forøvrig. Men det er nok ikke utenkelig at stortesten vi gjennomførte i samarbeid med TV2 kan ha spilt en rolle. Der kåret vi Volkswagen Touran til vinner, mens C-Max måtte nøye seg med en fjerdeplass, etter Touran, Renault Scenic og Opel Zafira.

Hard kritikk fra Sverige

Selv om C-Max ikke vant vår stortest, har vi aldri hevdet at C-Max er en dårlig bil. Bilens problem er etter vårt syn at konkurrentene har vært enda flinkere. Vi lot oss derfor overraske over at den profilerte motorjournalisten Robert Collin i svenske Aftonbladet for noen måneder siden gikk ut med brask og bram og hevdet at C-Max er en livsfarlig bil.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer