TEST: Ford Focus RS

1.208 kilo, 215 hestekrefter. Ford Focus RS er blant de råeste kompaktklasse-bilene som er satt i produksjon.

Publisert
Sist oppdatert

GTI-bilene hadde sin storhetstid på 80-tallet, men forsvant nærmest som bilklasse på 90-tallet. I løpet av de siste årene har imidlertid enkelte bilprodusenter tatt opp GTI-tråden igjen, noe som har resultert i biler som Honda Civic Type R, Seat Leon Cupra R og Toyota Corolla T-Sport.

ST170 og ST220

For et par år siden bestemte også Ford seg for å følge opp gamle storheter som Escort XR3i, Escort RS og Sierra Cosworth. I fjor kom Focus ST170 og Mondeo ST220, med henholdsvis 173 og 226 hestekrefter under motorlokkene.

Men Ford gir seg altså ikke med det. For nå er en enda råere bil på plass - Focus RS. RS er utrustet med en turbomotor som yter hele 215 hestekrefter.

Enormt luftinntak

I motsetning til lillebror ST170, som er relativt anonym, er man aldri i tvil om at RS er en ekte GTI-bil. Fronten domineres av et enormt luftinntak, som i sin tur omkranses av hele fire ekstralys. I fremre del av skjermene finner vi tre haigjelle-lignende spalter og bak dem enorme, 18-tommers felger. Mellomrommet mellom de fem aluminiumsekene åpenbarer store, firestemplede Brembo-kalipere, som står klare for å knipe fast i 325 millimeter ventilerte skivebremser. Hekken prydes av en takspoiler, et kraftig eksosrør og et lyseblått RS-emblem.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer