TEST: Ford S-Max 2.5 Turbo

Den er stor og praktisk, den har et lekkert interiør og har flotte kjøreegenskaper. Ford S-Max tar rett og slett fleksibil-klassen til nye høyder.

Publisert
Sist oppdatert

Fleksibilen er en relativt ny biltype, som kom til verden i sammenheng med lanseringen av Renault Scenic så sent som i 1996. Det skulle vise seg at svært mange europeiske barnefamilier satt pris på denne nye biltypen og Scenic ble raskt en suksess. Sammenlignet med den tradisjonelle familiebilen - stasjonsvognen - kunne nemlig Scenic skilte med en hel del positive egenskaper.

Høyde fremfor lengde

I stedet for å bygge i lengden, hadde Renault bestemt seg for å bygge i høyden. Takket være stor takhøyde kunne setene plasseres høyt i bilen, noe som ga behagelig inn- og utstigning og god oversikt over trafikkbildet. Og fordi fører og passasjerer satt høyt, med god avstand til gulvet, kunne de sitte med en mye skarpere knevinkel. Dette, kombinert med fremskutt frontrute og dashbord, innebar at setene kunne flyttes lengre frem i bilen. Resultatet var svært god plassutnyttelse, noe som i neste omgang åpnet for at bilen kuttes i bakkant.

Scenic var faktisk ikke mer enn 417 centimeter lang, omtrent som en Golf og rundt en halvmeter kortere enn mellomklasse-stasjonsvognene. Dermed ble Scenic lettere å parkere, greiere å manøvrere og generelt mer snerten i bytrafikken.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer