Test av BMW i8 Roadster

TEST: Friskt pust verdt sin vekt i gull

Designen kjente vi, og den morsomme kjøreopplevelsen likeså. Men at i8 Roadster faktisk er brukbar som utslippsfri pendlerbil i hverdagen, var en positiv overraskelse.

VEKKER OPPSIKT: BMW i8 ligner ikke på noe annet på veien. Da den ble lansert ble vi forbløffet over at den var så lik den futuristiske konseptbilen vi aldri trodde ville bli produsert. Og den åpne Roadster-utgaven (bildet), er minst like spektakulær som kupéen. Foto: Knut Moberg
VEKKER OPPSIKT: BMW i8 ligner ikke på noe annet på veien. Da den ble lansert ble vi forbløffet over at den var så lik den futuristiske konseptbilen vi aldri trodde ville bli produsert. Og den åpne Roadster-utgaven (bildet), er minst like spektakulær som kupéen. Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det begynner å bli lenge siden BMW ga tilskuerne på Frankfurt Motor Show hakeslepp da de for ni år siden viste den spektakulære konseptbilen Vision Efficient Dynamics. Noen år senere, da vi testet den første gang, kunne vi forbløffet konstatere at produksjonsbilen i8, om enn noe annerledes, var akkurat like tøff å se på.

Drivlinjen var til og med bedre enn konseptet hadde latt forutse, med en tresylindret 1,5-liters motor som i samarbeid med to elmotorer og en ladbar batteripakke ga en ytelse på 362 hestekrefter. Viktigere enn ren effekt var den kombinerte trekkraften takket være en raus og fyldig momentkurve.

Bilen fikk et svært forsiktig ansiktsløft tidlig i 2017. Det var da vi sist kjørte kupéversjonen i test her hjemme. Senere samme år var det duket for lansering av en åpen utgave av i8, i anledning av en mer omfattende teknisk oppdatering av drivlinjen.

Oppgradering og ny versjon

I fjor høst annonserte nemlig den bayerske produsenten en oppgradering av i8, med blant annet økt batterikapasitet. Og samtidig så altså en åpen versjon av sportsbilen dagens lys og fikk navnet i8 Roadster.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer