TEST: Gedigen feriebil

Flerbruksbilene har livets rett. For de aller fleste barnefamilier er dette et mye nyttigere kjøp enn en SUV...

Publisert
Sist oppdatert

NB: Artikkelen er oppdatert med aktuell pris- og modellinformasjon pr. 21/06/2008.Når man skal på lang bilferie med unger og oppakning er det ingen bilklasse som passer bedre enn flerbruksbilene. Bilklassen, som for alvor oppsto tidlig på 1980-tallet med Renault Espace og Dodge Caravan/Chrysler Voyager var ment som et mer personbilaktig alternativ til minibuss-kategorien med masse plass men med mer varebil-aktige egenskaper.

Dyre, men...

Denne bilklassen viste seg å være såpass kostbar at salget forble relativt begrenset, og dermed oppsto en mer kompakt kategori som alternativ til stasjonsvognene i mellomklassen; de såkalte fleksibilene, ledet an av Renault Scénic og Opel Zafira - til alternativer som VW Touran, Toyota Verso og Citroën C4 Picasso dukket opp. Vi konstaterer imidlertid i dag at det er blitt vanlig i Norge å kjøpe folke-SUVer (Mitsubishi Outlander, Honda CR-V og de mer kompakte VW Tiguan og Toyota RAV4), til en kostnad i praksis godt over 400.000 kroner, om ikke mer. Vi mistenker at for svært mange av kjøperne av disse bilene ville en praktisk og romslig bil i Galaxy-klassen totalt sett vært et mer fornuftig valg.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer