TEST: Honda Accord 1.8:Utfordrer firmabiltoppene

Den nye Accorden er mer stilsikker, har bedre komfort og virker tyngre og mer ekslusiv enn sin forgjenger. Og dermed kan den utfordre sine tyske konkurrenter Audi og BMW med mer overbevisning enn tidligere.

Publisert
TEST: Honda Accord 1.8:Utfordrer firmabiltoppene

Honda har -- med mer eller mindre rette -- blitt betraktet som den litt mer ekslusive og sportslige av de japanske bilprodusentene. Men ofte har bilene blitt for anonyme, og særlig har design, komfort og materialvalg ført til at Honda-modellene ikke har blitt oppfattet som seriøse utfordrere til Audi og BMW.

For med hensyn til motor, teknikk og kjøreegenskaper, har Honda vært helt på høyde med sine argeste tyske konkurrenter, og ligget langt foran de andre japanske produsentene -- i all fall når man ser på hva slags løsninger Honda har valgt å sette i serieproduksjon.

Med sportslige aner

Den nye Accorden har akkurat blitt introdusert på det norske marked, og foreløpig er det bare 1,8-literen som er tilgjengelig. Og det er ikke hvilken som helst 1,8-liter. Motoren yter hele 136 hk, takket være Hondas VTEC-system (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control - et system for variabel åpning/lukking og løft/vinkel av ventilene).

Det er bare en 1,8-liter på det norske marked som har høyere effekt, nemlig motoren du finner i Alfa Romeo 156 1.8, som yter hele 144 hk. Det mest oppsiktsvekkende er likevel at Honda til stadighet lager biler med slik finmekanikk og elektronikk -- og likevel greier å holde serviceintervallene på et nivå få andre kan drømme om.

I den nye Accorden er serviceintervallene på hele 45.000 kilometer. Det medfører jo et behagelig nivå på verksteds-/vedlikeholdsutgiftene. Men husk at selv om serviceintervallene er lange, bør man skifte olje minst en gang i året!

Prelude i sivile klær?

Den nye Accorden har vesentlige endringer fra den forrige, ikke minst i eksteriøret. Og endringene ledet blant annet tankene våre hen mot Honda Prelude. (En prøvekjøring av Honda Prelude 2.0 finner du her.)

Og det er slett ingen dårlig karakteristikk, for Preluden er definitivt en av de beste bilene i sitt segment.

Vil du gå rett til en oppsummering/konklusjon av denne Accord-testen kan du klikke her, eller du kan bruke navigasjonstabelen som du finner øverst og nederst på alle sidene i testen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer