Grunnen til det er at effekten bygges markert, og at det ikke er bråslutt på kreftene ved effekttoppen. Denne motorkarakteren gjør det morsommere å kjøre dieselbil da det ikke kun er draget fra et kraftig dreiemoment som skal gi kjøreglede. Og når kreftene i tillegg kanaliseres gjennom en lettsjaltet og tett sekstrinns girkasse, ligger forholdene til rette for godfølelsen bak rattet.
Verste konkurrent
Selv om girkassen i dieselutgaven er lettbrukt, er det langt fra komforten med automatgir. Det er ikke tilgjengelig på dieselversjonen, og bensinversjonen med automatgir koster omtrent det samme som dieselversjonen. Dette gir nok en del potensielle kunder beslutningsproblemer, særlig fordi bensinmotoren med automatgir er overraskende drivstofføkonomisk og oppleves som sprek nok for de fleste.
Det er overraskende mange som velger bensin og automatgir av CR-V-kundene, ikke i forhold til bilens attraktivitet men i forhold til fordelingen andre produsenter har mellom bensin og diesel. Den største forskjellen er helt klart forbikjøringsevnen, og med full bil er det ikke tvil om at en del luker forblir åpne med bensinmotoren, mens kjører du dieselversjonen er det alltid krefter på lager uansett hvor tungt lastet bilen er. Og for noen er det nok også viktig at hengervekten øker fra 1.500 kilo til 2.000 kilo med den sterkere dieselmotoren.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger