TEST: Honda CR-Z - folkesportsbilen

CR-Z skal være en "uskyldig" sportsbil. Selvsagt er den ingen av delene, men vi falt likevel for sjarmen.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Oppdatering: Etter at denne testen ble publisert første gang, fikk Honda CR-Z et meget godt resultat i kollisjonstestene til EuroNCAP. Den slo til og med selveste VW Golf... Les om det her.

Mellom 1983 og 1991 produserte Honda en folkelig, snerten og kvikk liten kupé som het CR-X. Den gjorde sitt til at Honda fikk et dynamisk og ungdommelig image, på siden av de etablerte GTI-miljøene.

Mange år er gått siden den gang og det er ikke fritt for at synet av konseptet Small Hybrid Sports, som vi så i Genève i 2007 fremkalte visse mimrereaksjoner. Det ble klart at en etterfølger til CR-X skulle produseres, og det ble like klart at den måtte fremstå som "grønnere" og dermed tidsriktig, hvorav valget av en hybrid drivlinje. Senere samme år, på bilutstillingen i Tokyo, ble CR-Z vist som konseptbil. Vi var blant de som likte de skarpskårne og dynamiske linjene, og håpet at den ville komme i produksjon uten store endringer.

Har tross alt bakseter

Vi ble bønnhørt. Litt mer enn to år senere var produksjonsbilen på plass, og vi har nå tilbragt noen dager i dens selskap. Vi har trivdes i dens hi-tec-interiør (med pen finish men mye hard plast), og gode seter. Etter testperioden måtte vi sortere følelser og inntrykk for å bedømme bilen ut fra de rette forutsetningene. Definere hva dette er - og hva det ikke er. For å ta det siste først: Det er ikke noen praktisk eller familievennlig bil. Vel har den to seter bak - hvis man kan kalle dem det - men de kan ikke brukes til annet enn å frakte barn over ikke alt for lange avstander, eller selvsagt handleposer eller bagasje. Angående sistnevnte er for øvrig bagasjerommet greit nok og blir både romslig og praktisk hvis man feller ned bakseteryggen. Når dette er sagt får tross alt 8-12-åringer som ikke lenger trenger barnesete akkurat plass i de trange baksetene, så en viss nytteverdi kan de ha.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer