TEST: Honda HR-V CVT -- Trinnløs moro

Honda HR-V er i første rekke en livsstilbil med en spennende gearkasse...

Publisert

Honda HR-V går på tvers av de fleste oppfatninger. Bilen er tildels upraktisk, og passer således svært dårlig som familiebil, samtidig som den har et design som er mildt sagt uvanlig.

Terrengbil, kombi, SUV eller?

For med sin høye bakkeklaring, firehjulsdrift og kraftige støtfangere kunne HR-V ha passert som en vaskeekte terrengbil, men er det så langt ifra. Heller ikke er bilen en kombi, til det minner den for mye om bilene som er laget for å forsere skog og mark

Selv hevder Honda at HR-V er en "Joy Machine", og vi er tilbøyelige til å være enige i den påstanden. For HR-V sprer i første rekke glede.

CVT automatgear

Og selv om den automatiske gearkassen, CVT (continously variable transmission), setter noen begrensninger (maks tilhengervekt for en tilhenger med brems reduseres fra 1.200 til 800 kilo) skal vi være de første til å tiljuble dens eksistens. For utstyrt med automatgear blir HR-V nærmest den perfekte bybil. Her sitter du høyt, med god oversikt, og det eneste du trenger å gjøre for å bevege deg er å gi gass. Jevnere kjører du også, nettopp fordi en CVT-kasse ikke har gear.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer