TEST: Honda Insight

Honda Insight er Norges rimeligste hybridbil. Men er den god nok?

TEST: Honda Insight
Publisert
Sist oppdatert

Honda er etter Toyota og Lexus det merket som har markert seg tydeligst på hybridmarkedet. Faktisk het Hondas første hybridbil som kom i 2000 nettopp Insight. Dette var imidlertid en annen type bil, mindre og langt mer upraktisk enn dagens Insight som akkurat har kommet til Norge.

101 gram CO2

Den var imidlertid også faktisk gjerrigere. 80 gram CO2 slapp den ut. Dagens Insight bruker 0,44 liter per mil og har et CO2-utslipp på 101 gram. Det er likevel et relativt godt tall, spesielt tatt i betraktning at Insight har en el-motor på kun 14 hestekrefter og 78 newtonmeter. 101 gram CO2 er tre gram mindre enn dagens Prius som i sommer blir erstattet av en ny utgave som kun vil slippe ut 89 gram.

To utgaver

Nå skal det imidlertid dreie seg om Insight, og Hondas fremst salgsargument har vært at deres hybridbil blir et rimelig alternativ som vil kunne få stor utbredelse. I Japan topper allerede bilen salgsstatistikkene. Her i Norge blir den neppe blant de aller mest solgte bilene, men startprisen på 244.000 kroner er relativt hyggelig. Vi har testet den topputstyrte utgaven som starter på 275.000 kroner. Da er blant annet xenonlys, navigasjon, alarm, fartsholder og regnsensor standard.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer