Honda er etter Toyota og Lexus det merket som har markert seg tydeligst på hybridmarkedet. Faktisk het Hondas første hybridbil som kom i 2000 nettopp Insight. Dette var imidlertid en annen type bil, mindre og langt mer upraktisk enn dagens Insight som akkurat har kommet til Norge.
101 gram CO2
Den var imidlertid også faktisk gjerrigere. 80 gram CO2 slapp den ut. Dagens Insight bruker 0,44 liter per mil og har et CO2-utslipp på 101 gram. Det er likevel et relativt godt tall, spesielt tatt i betraktning at Insight har en el-motor på kun 14 hestekrefter og 78 newtonmeter. 101 gram CO2 er tre gram mindre enn dagens Prius som i sommer blir erstattet av en ny utgave som kun vil slippe ut 89 gram.
To utgaver
Nå skal det imidlertid dreie seg om Insight, og Hondas fremst salgsargument har vært at deres hybridbil blir et rimelig alternativ som vil kunne få stor utbredelse. I Japan topper allerede bilen salgsstatistikkene. Her i Norge blir den neppe blant de aller mest solgte bilene, men startprisen på 244.000 kroner er relativt hyggelig. Vi har testet den topputstyrte utgaven som starter på 275.000 kroner. Da er blant annet xenonlys, navigasjon, alarm, fartsholder og regnsensor standard.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger