TEST: Honda Jazz enda bedre

Etter bare to år i det norske markedet får Honda Jazz både ansiktsløfting og mer utstyr. Dermed var det på tide å fornye vårt bekjentskap med den smarte mini-fleksibilen.

Publisert
Sist oppdatert
TEST: Honda Jazz enda bedre


Faste DinSide-lesere vil vite av vi for ganske nøyaktig to år siden gjennomførte en stor småbiltest og kåret Honda Jazz til beste kjøp. To år er lenge i bilverdenen og siden den gang har flere nye konkurrenter dukket opp, deriblant Nissan Micra og Mitsubishi Colt.

Men Honda har åpenbart ingen planer om å la seg overkjøre av konkurrenter. Denne måneden har nemlig Jazz gjennomgått en ansiktsløfting. Ansiktsløftingen omfatter blant annet ny grill, nytt luftinntak, lakkerte dørhåndtak og nye støtfangerdetaljer. Samtidig har Jazz fått nye sidespeil med tidsmessige, integrerte blinklys.

Elektronisk klimaanlegg

Den utvendige ansiktsløftingen er ikke spesielt omfattende. Det som er mer interessant, er at bilen samtidig har fått mer utstyr og et tøffere interiør. Blant annet kan Jazz nå friste med et elektronisk klimaanlegg og en ny, rattbetjent radio. Klimaanlegg og radio er pent integrert i dashbordkonsollen, som nå fremstår som langt mer moderne. Samtidig har setetrekk og ratt gjennomgått en modernisering.

Få valgmuligheter

TEST: Honda Jazz enda bedre


Til tross for at Honda Jazz har fått svært god kritikk og åpenbart er en god bil, har ikke Jazz solgt spesielt godt her i landet. Ved utgangen av oktober var det kun solgt 344 stykker, noe som er overraskende svakt sammenlignet med bestselgerne Toyota Yaris (2.442) og Volkswagen Polo (1.549).

Det er mange årsaker til at Jazz-salget aldri har tatt av. Blant annet er valgmulighetene særdeles dårlige. Jazz er kun tilgjengelig med én motor og i ett utstyrsnivå. Bortsett fra farve er kundens valgmuligheter begrenset til å velge mellom manuell og trinnløs girkasse. Og fordi Honda ikke har tilbudt rimelige innstegsmodeller, har startprisen vært høy, 180.000 kroner.

Liten prisøkning

TEST: Honda Jazz enda bedre


Den norske Honda-importøren er nok smertelig klar over at 180.000 kroner for mange fremstår som en stiv pris for en småbil, ikke minst når de fleste konkurrenter starter på rundt mellom 140.000 og 150.000 kroner. Derfor har Honda-importøren klokelig nok nøyd seg med å heve prisen med en tusenlapp - til 181.000 kroner.

Før vi avslører om Honda Jazz fortsatt er klassens beste småbilkjøp, tar vi en titt på motor og kjøreegenskaper.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer