TEST: Hyundai i30 1.6 CRDi

2007 var året hvor koreanerne inntok kompaktklassen. Vi har kjørt Hyundais bidrag.

Publisert
Sist oppdatert

I Europa er Golf-klassen, eller "C-segmentet", som de fleste marketing-folk i bilbransjen kaller det, svært viktig. Snaut 20% av alle solgte nye biler tilhører denne kategorien. Bare småbilklassen er større med knappe 25 %.

Sterk konkurranse

Også i Norge er kompaktklassen stor - den utgjør her til lands en adskillig større andel av markedet enn småbilklassen og modeller som VW Golf, Peugeot 307, Opel Astra og Ford Focus har de siste årene vært blant de absolutte bestselgerne. Nye, sterke konkurrenter har dukket opp relativt nylig; blant de sterkeste nevner vi radikalt nye Honda Civic, Toyota Auris, Nissan Qashqai (som delvis krysser grenser mellom SUV-verdenen og kompaktsegmentet) - og en koreaner som overrasket mange da den kom i fjor vår: Kia cee'd.

Nysatsing

I fjor sommer kom turen til Hyundai. Dette koreanske merket har aldri hatt noen direkte Golf-konkurrent - Accent og Elantra falt litt på siden - og det er et betydelig handicap når man slåss om markedsandeler i Norge i dag. Men her er altså en ny aktør i klassen, Hyundai i30. Den bygger på konseptet Arnejs, som ble vist på Paris-messen i 2006. Den er resultatet av et teknisk samarbeid mellom søsterselskapene Hyundai og Kia.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer