TEST: Hyundai Tucson 2.0 GLS

Hyundai er på offensiven både i Asia, i USA og her i Europa. Nå er den koreanske bilprodusenten på banen med nok en firehjulstrekker.

Publisert
Sist oppdatert

Kjennere vil være klar over at Hyundai-stallen fra før rommer to høye firehjulstrekkere - Santa Fe og Terracan. Disse bilene er imidlertid store og tunge. Dermed blir de relativt dyre her i landet, med startpriser på henholdsvis 382.000 og 589.000 kroner i personbilutgaver.

Fra 320.000 kroner

Nykommeren Tucson, som forøvrig uttales "tuusånn", er 433 centimeter lang, 180 centimeter bred, 173 centimeter høy og 1.542 kilo tung. Bilen er dermed både mindre og lettere enn storebrødrene. Tucson er også den eneste av de tre som kan leveres med en 2,0-liters bensinmotor, noe som også bidrar til lavere pris. Tucson får derfor en startpris på 320.000 kroner, noe som betyr at bilen plasserer seg i små-SUV-klassen. Denne domineres i dag av Toyota RAV4, Nissan X-Trail og Honda CR-V.

Opp som en løve...

Da vi så de første bildene av produksjonsbilen i februar i år, ble vi skuffet. Hyundai hadde noen måneder tidligere gått ut med tegninger som tydet på at Tucson skulle bli særdeles tøff. Vi syntes bilen på bildene virket kjedelig og syntes i tillegg vi så antydning til de samme "frosketendensene" som kjennetegnet første generasjon RAV4.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer