TEST: Hyundai XG25 -- Koreansk utfordrer?

XG minner svært lite om en Hyundai. For studert fra utsiden har XG spennende og ikke minst elegante linjer som sender tankene til Britisk bilbygg.

Publisert

Det er bare å innrømme først som sist: Fra utsiden gir Hyundai XG et robust og elegant inntrykk. Linjene - spesielt bakfra og fra siden - har noe britisk over seg, som bare blir understreket av utstrakt bruk av forkrommede lister – et trekk vi blant annet også finner på Rover 75.

Britisk og tysk i salig blanding

Derfor er det neppe tilfeldig at hekken på XG minner om hekken på britenes stolthet, nemlig Rolls-Royce Silver Seraph. En rask spasertur til fronten av det 4,8 meter lange karosseriet avslører imidlertid at Hyundai ikke helt har greid å bestemme seg for hva de vil likne. For mens siden av bilen - og hekken - er typisk britisk, krever fronten en rask tur til Tyskland og Mercedes for å finne sin like.

Den store forkrommede grillen, lyktene og støtfangeren sender umiddelbart tankene til bilene med stjerne på panseret.

To ulike motoralternativer

I Norge leveres Hyundai XG med to ulike motorer. Den minste, som vi kjørte, er en 2,5-liters V6 motor med 163 hestekrefter, mens den større V6 motoren med 3-liters slagvolum yter 192 hester. 3-literen kan utelukkende leveres med automatgear, mens du har valget mellom automat eller manuell i XG25 med den minste motoren.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer