TEST: Innovativ aluminiumsbil med skylapper

Å ikke kunne se der man er vant til å kunne se, er ubehagelig. Når du i tillegg ikke ser det du er avhengig av å se, er det langt verre enn bare litt ubehagelig.

Publisert

Det er rimelig guffent – for ikke å si stressende og slitsomt – å oppleve at synsfeltet blir brutalt innskrenket. Tenk deg at du er på vei inn i en rundkjøring, eller på god vei inn i en litt krapp venstresving. Fra din normale førerplass ser du ingenting – ikke før det plutselig kommer en bil der du mente det var klart. Og det er ikke fordi du er en spesielt uoppmerksom sjåfør at dette kommer som en mildt sagt uhyggelig overraskelse – det er helst på grunn av de fete A-stolpene som brer seg utover og sperrer svært mye av sikten på skrå fremover.

Aluminiumsbilen

A2 blir også omtalt som ”aluminiumsbilen” – fordi karosseriet består av aluminium. Et aluminiumskarosseri er fordelaktig fordi det sparer vekt i forhold til et stålkarosseri.

Sportsbilprodusentene (og Audi selv med sin A8) har lenge visst å utnytte aluminiumens lave vekt og har brukt det på deler av karosseriet. Bakdelen med materialet i masseproduksjonens henseende, er at dette materialet fordyrer prosessen – og bilen. Det er dessuten en stor påkjenning for lommeboken dersom du skulle komme til å vifte borti noe med karosseriet og må til legen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer