Da vi testet Opel Insignia - Vectras etterfølger - for første gang, var vår konklusjon at den ikke helt når opp til forventningene tittelen årets bil hadde inngitt oss. Men da begrenset vår erfaring seg til kombiversjonen med 130 hestekrefters dieselmotor.
Sports-alternativet
Vi har nå kjørt en spenstigere og mer avansert versjon av årets bil-Insignia, nemlig utgaven 2.0 turbo 4x4 - som sedan. Altså helt klart det sportslige alternativet i skrivende stund - mens vi venter på den heftige OPC-versjonen på 325 hestekrefter som nylig ble annonsert av Opel. I noen land tilbys imidlertid per idag som flaggskip en 2,8-liters V6-utgave med 260 hestekrefter - kjent fra Saab 9-3 fra tidligere.
Denne testen er altså utfyllende i forhold til vår første test av Insignia (som du kan lese her) og tar i hovedsak for seg drivlinjen, som er spesifikk for denne versjonen.
Få konkurrenter
Vi startet med å se etter hvilke firehjulsdrevne sedaner - med bensinmotor og automatgir -som i dagens marked ligger nærmest vår Insignia 2.0 turbo 4x4 i konfigurasjon og ytelser. Vi fant hovedsaklig VW Passat 3.2 FSI V6 DSG 4Motion, Saab 9-3 2.0T XWD aut, samt premium-alternativene Audi A4 2.0 TFSI S-tronic og BMW 325i xDrive aut. Den ligger i grenseland, men vi velger allikevel også å nevne Volvo S80 3.2 AWD. Den er nemlig bare ørlite grann større enn Insignia og har sammenlignbare ytelser.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger