Ingen kan lenger beskylde britiske Jaguar for å være en reaksjonær bilprodusent. I løpet av de siste tre årene har altså Jaguar tuklet med alt fra folkelige priser og forhjulsdrift til stasjonsvogner og dieselmotorer. Hva blir det neste - Jaguar bobiler?
Konkurrent-tilpassing
Neida, fra spøk til alvor. Det Jaguar har gjort de siste årene, er faktisk ikke spesielt oppsiktsvekkende. Jaguar har rett og slett tilpasset seg sine tyske konkurrenter. Disse har som kjent syslet med både stasjonsvogner, dieselmotorer og folkelige modeller i årevis. Derfor er det heller ikke overraskende at nestemann "ut i synden" var Jaguar S-type, en bil som skal forsøke å stjele kunder fra Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes-Benz E-klasse. De nevnte tyskere er tilgjengelige med et bredt utvalg av dieselmotorer, fordi stadig flere kunder krever nettopp det.
Tysk-fransk samarbeid
Jaguaren med den besynderlige fronten, som tidligere kun var tilgjengelig med bensindrikkende V6- og V8-motorer, har altså fått sin første dieselmotor. Og det er ikke noen hvilken som helst dieselmotor man nå kan finne under S-type-panseret. Den 2,7 liter store V6-dieselen er nemlig utviklet av Ford og franske PSA (Citroën og Peugeot) i samarbeid. Dette samarbeidet har allerede frembrakt tre flotte dieselmotorer og den store prestisjemotoren er den foreløpige kronen på verket.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger