TEST: Jaguar X-Type 2.0 D stv.

Jaguar har funnet frem en god og sterk dieselmotor til sin nye stasjosnvogn. Sammen med manuell girkasse og sportsunderstell ble dette slik det bør være.

Publisert
Sist oppdatert
TEST: Jaguar X-Type 2.0 D stv.
TEST: Jaguar X-Type 2.0 D stv.


Motoren sitter også i en større Ford Mondeo, men det er i høyeste grad ikke noe negativt ved det, snarere tvert i mot. Motoren passer godt i X-type og det kraftige dreiemomentet gjør dette til en langbeint stasjonsvogn. Siden det heller ikke er avgifter på newtonmeter, blir det også mulig å holde prisen på et nivå som åpner Jaguar-verdenen for veldig mange flere enn tidligere.

Rimelig?

Prisen på konkurrentene i denne klassen starter på snaue 400.000 uten sportspakker, utenom Mercedes C 220 CDI Avantgarde (sportspakke) som starter på 462.700 kroner. Jaguar X-type 2.0 D Sport starter på 409.300 kroner med sportspakke. Utstyrsnivået i Jaguar X-type er bra, og du kan bruke bilen slik den er i utgangspunktet. Det eneste alvorlige som mangler av standardutstyr er elektronisk stabilitetsprogram (ESP).

Til sammen gjør dette X-type 2.0 D til et spennende alternativ i klassen. Mange som har sett på Jaguar som noe fullstendig uoppnåelig må tenke seg om på nytt etter dette.

Den billigste X-typen er paradoksalt nok også langt på vei den mest trekkvillige. Mer om denne spesielt attraktive Jaguaren finner du her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer