TEST: Jaguar X-type 2.5 V6 stv

Med X-type ble Jaguar oppnåelig som nybilalternativ for en mye større gruppe kjøpere – som stasjonsvogn er den blitt enda mer attraktiv.

Publisert
Sist oppdatert

Jaguar har tatt stasjonsvognen på alvor, og tilbyr en bil med betydelig mer plass en sedanutgaven. Selv om formen er tradisjonell i dobbel forstand – både som Jaguar og som stasjonsvogn – er resultatet vellykket med moderat overheng bak og en takprofil som ikke hyller kasseformens fortreffelighet som løsning på ett volumproblem.

Tøffe valg

Fokus på modeller som kan oppnå høye salgstall har gjort at Jaguar er blitt stilt overfor tøffe valg. Inntreden i mellomklassen ble gjennomført ved hjelp av en eksisterende plattform fra Ford som i utgangspunktet var forhjulsdrevet. I første omgang virket det som X-type skulle løse dette ved å satse på firehjulsdrift, men etter hvert dukket X-type også opp med ren forhjulstrekk.

Neste nødvendighet for å sikre salgsvolum var å finne ett dieselalternativ. Med store dieselandeler i Europa, er en mellomklassebil helt avhengig av gode dieselvarianter. Først ut var X-type, men etter hvert vil det dukke opp dieselalternativer for de fleste Jaguar-modellene.

Og nå dukker stasjonsvognen opp, også det en markedstilpassning. Stasjonsvogn er en nødvendighet for gode salgstall i Norge, men også i Europa er det blitt viktigere å kunne tilby denne karosseriformen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer