Britiske Jaguar sikret seg sitt eksklusive navn allerede i 1936, etter å ha gått under det langt mindre grasiøse navnet The Swallow Sidecar Company siden 1922. Siden den gang har Jaguar levert en rekke luksuriøse og sportslige modeller, hvorav flere har oppnådd kultstatus. I dag eies Jaguar av amerikanske Ford, som har hatt kontrollen over den tradisjonsrike bilprodusenten siden 1990.
Overklasse-merke
De stive prisene har sørget for at Jaguar, ikke minst i Norge, tradisjonelt har vært forbeholdt de velbemidlede - noe disse helt sikkert har satt pris på. De rike hadde tross alt "mistet" BMW og Mercedes-Benz til "almuen", etter at økende bruktimport på 90-tallet resulterte i at det norske markedet ble oversvømt av dyre tyskere.
Panikk i Holmenkollen
Derfor er det rimelig å anta at det var tilløp til panikk blant norske rikinger i februar i fjor. Da kunne nemlig DinSide og andre norske medier fortelle at Jaguar hadde vist frem en helt ny modell - X-type. Denne skulle ta opp kampen med BMW 3-serie og Mercedes-Benz C-klasse. Den kom dermed til å bli en billig bil sammenlignet med de andre Jaguar-modellene. Skulle overklassen "miste" nok et bilmerke?
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger