Test: Jaguar XF Sportbrake

Kan britisk eleganse hamle opp med tysk grundighet?

SKILLER SEG UT: Uansett omgivelser, så skiller XF Sportbrake seg ut. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
SKILLER SEG UT: Uansett omgivelser, så skiller XF Sportbrake seg ut. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

XF er Jaguars konkurrent og alternativ til Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-klasse.

Stasjonsvognutgaven kalles kledelig nok Sportbrake, og kom på markedet for drøyt to år siden.

Vi kan raskt legge til at modellen er på oppløpssiden i livsløpet før en helt ny XF er ventet en gang neste år.

Les mer: Her er Jaguars konkurrent til BMW 3-serie.

Ingenting ved utseendet sier at dette er en aldrende bil.

Tvert i mot! XF-en tar seg forbasket godt ut i møte med tyske konkurrenter, der enkelt kan tendere over til å bli for sterile. Stasjonsvognen balanserer mellom et elegant og aggressivt utseende med sint frontparti, lange og lekre linjer samt utstrakt bruk av krom.

Se interiør og detaljer

I premium-segmentet er det ingen som har større bagasjerom enn Mercedes E-klasse, som fullstendig dominerer med sine 695/1.950 liter.

Se oversikten: Disse har størst bagasjerom!

Jaguaren er dessverre i motsatt ende med sine 550/1.675 liter. Men kan du leve med det, vil du heller verdsette designet og atmosfæren på innsiden. For plassert i gode seter med justerbare sidevanger, er livet lett å like.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer