TEST: Jaguar XJ6

Et øyekast er ikke nok til å se at Jaguar XJ er en helt ny modell, men bak rattet går det ikke lang tid før en skjønner at her er det ikke mange skruer med fra forrige modell.

Publisert
Sist oppdatert

Fortsatt er den tunge luksusfølelsen der, men kjøreegenskapene er ikke lenger tunge. Nye Jaguar XJ er blitt luksusklassens letteste bil med en egenvekt på 1.539 kilo. Det merkes godt bak rattet, og luftfjæringen sørger at ujevnheter dempes som de skal i en luksusbil.

Klassisk på mange vis

Vi har testet Jaguar XJ 3.0 V6 Sport, men på bagasjeromslokket står det en typebetegnelse mange har et forhold til; XJ6. Dessuten har mange allerede et forhold til bilens utforming, dette må være bilhistoriens mest konservative modellskifte. Vi hadde problemer med å overbevise flere om at dette var en ny modell.

Likevel er det ingen tvil om at nye XJ har fått noen nye trekk som gir den et moderne preg, særlig støtfangerne er barn av vår tid. Også baklyktene gir signaler om en annen tid enn de fire runde frontlyktene gjør.

Bedre plass

Også interiøret har klare trekk fra forgjengeren. Interiøret oppleves allikevel som moderne, kanskje fordi det har fått sin form rundt tekniske innretninger som skjerm til navigasjonsanlegget og annet utstyr som man venter å finne i en moderne luksusbil. Det er plass for klassiske Jaguar-trekk som midtkonsollen som blir med langt opp på dashbordet og er avgrenset med en kraftig skinnkant.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer