TEST: Japansk luksuskab

Konkurransen er hard fra svært etablerte aktører i segmentet. Vil dette fungere?

TEST: Japansk luksuskab
Publisert
Sist oppdatert

Når man fra før har biler som Mercedes CLK (snart E-klasse kabriolet), BMW 3-serie og Audi A5 kabriolet, blir det trangt for enda en til. Lexus gjør som de pleier, og satser på eleganse og komfort. Det er det de er best på, og selv på ruskete veier er denne bilen lun og behagelig. Det er også åpenbart at det er det amerikanske markedet som har vært viktig under utvikling av IS 250C, og det er også der hvor volumet vil ligge.

Forskjeller

Det er noen ting man trenger å ta stilling til når man ser etter kabriolet i denne klassen. Skal man ha metalltak eller kalesje, bak-, for- eller firehjulsdrift og diesel- eller bensinmotor.

Det finnes nemlig en god del valgmuligheter, og foreløpig er det BMW og Lexus som har gått for metalltak. Begge har valgt et tredelt tak som i seg selv er bra for komfort og gode egenskaper året rundt. Spionbildene av E-klasse kabriolet avslører at Mercedes får kalesje i likhet med Audi A5. Fordelen med kalesje er at den har en lettere mekanisme, og at den tar betydelig mindre plass når den ligger nede. Vi mener at dagens kalesjer på disse bilene er så bra at det ikke er åpenbart at det er metalltak man skal gå for. For eksempel kan taket åpnes i fart på Audi A5. Totalt sett må takløsning bli en smakssak.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer