TEST: Kia Clarus – en stasjonsvogn til besvær

Clarus er Kia’s mellomklassebil på størrelse med Mondeo, Passat og Vectra. Hva kan den koranske bilprodusenten by på med slike konkurrenter?

Publisert

Kia har hatt en knalltøff periode bak seg, med milliardgjeld og konkursspøkelset hengende over seg. Til slutt la de seg selv ut for auksjon, og lenge antok man at Ford skulle stikke av med Kia. Ford eier jo brorparten av Mazda, og Kia og Mazda har hatt et velutviklet produkt- og teknologisamarbeid.

Det hele endte nokså overraskende med at Hyundai fikk det vinnende budet, og at Kia således fortsatt er koreansk i aller høyste grad. Heller ikke det særlig overraskende, det ville ha vært surt for Korea som aspirerende industrinasjon å måtte flagge ut en av de største ”familie”-bedriftene i landet. Og hva var da mer naturlig enn at den mest vellykkede av landets bilprodusenter, Hyundai, overtok?

Ny teknologi

At Kia har fått nye eiere skulle ikke merkes ”over natta”. De to merkene skulle fortsette hver for seg, og eksisterende og nye modeller skulle videreutvikles under hvert sitt merkenavn. At Hyundais industrielle fortrinn ikke merkes umiddelbart i Kia’s modellprogram er derfor rett og rimelig – men ikke desto mindre beklagelig.

Etter å ha prøvekjørt et av de siste tilskuddene på det norske marked – Kia Clarus stasjonsvogn – skulle vi ønske at noen hadde kastet sg over denne modellen for en grundig revisjon – før den kom på markedet. Vi tror nemlig at Kia og Hyundai kan bedre enn dette!

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.