TEST: Kia Sportage - luksusutgaven

Siden den kom, våren 2005, har Kia Sportage vært blant de mest praktiske og komfortable folke-SUVene. Nå har bilen i tillegg fått en skikkelig dieselmotor.

Publisert
Sist oppdatert

Sist gang vi testet Sportage var bilen utrustet med en 112-hesters dieselmotor og automatgir, noe som ble en treg affære. Nå er den gamle, svake og lite miljøvennlige EU3-motoren byttet ut med en helt ny og mye sprekere kraftkilde. Den nye dieselmotoren yter 140 hestekrefter og 305 Nm, noe som blant annet har medført at akselerasjonstiden har kommet ned i 12,0 sekunder til hundre.

Slutt på automatgir

Men innføringen av en ny dieselmotor betyr dessverre også at automatgir-alternativet nå er historie og at Sportage 2.0 16V CRDi heretter kun er tilgjengelig med manuell girkasse. Det samme gjelder søstermodellen Hyundai Tucson. Dermed er det i dag kun én personbil i prisklassen under 400.000 kroner som kan leveres med kombinasjonen firehjulsdrift, dieselmotor og automatgir; Land Rover Freelander.

Topphengslet bakluke

Kia Sportage er blant de beste bilene som så langt har kommet fra Korea. Bilen kan blant annet skilte med svært god bakseteplass og et praktisk lasterom. Til forskjell fra Honda CR-V og Toyota RAV4 har nemlig Sportage en topphengslet bakluke, noe som er langt mer praktisk enn den sidehengslede varianten. I tillegg kan bakruten åpnes separat, noe som er praktisk i sammenheng med innlasting av småting.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer