De fleste bilkjennere vil være klar over at Hyundai har satset tungt på høye firehjulstrekkere, såkalte SUVer, de siste årene. Hyundai-kunder kan nå velge mellom tre ulike modeller - Terracan, Santa Fe og Tucson.
Faste DinSide-lesere vil også være klar over at sør-koreanske Hyundai eier landsmannen Kia, som også har markert seg på SUV-fronten. I 2003 kunne Kia presentere nykommeren Sorento, en relativt stor SUV i 400.000-500.000-kronersklassen.
Nå utvides altså modellsortimentet med en helt ny Sportage. Sportage går rett i clinch med de etablerte japanske firehjulstrekkerne i 300.000-kronersklassen - Honda CR-V, Nissan X-Trail og Toyota RAV4.
Mer lakk
Sportage er egentlig ikke en unik bil. Sportage deler nemlig de aller fleste komponenter med sin søstermodell - Hyundai Tucson. Likevel fremstår Sportage designmessig med en egen identitet. Den viktigste årsaken er at Sportage fra og med utstyrsnivå EX har lakkerte støtfangere og dørlister. Dette i motsetning til Tucson, som leveres med matt, sort plast.
All denne lakken bidrar til at Sportage fremstår som en mer eksklusiv bil enn sin røffere fetter. Selvsagt er svart plast å foretrekke for den som har tenkt å bruke bilen utenfor allfarvei, men all erfaring tilsier at denne type biler stort sett lever sine liv på offentlige veier.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger