Discovery ble lansert med brask og bram i fjor. Det var nemlig Land Rovers niende helt nye modell på 56 år. Land Rover følger på i år med Range Rover Sport som blir den tiende modellen. Den skal lanseres til våren.
Funksjonelt design
Det er med andre ord ikke hvert år Land Rover viser en ny bil. Det kan komme av at Land Rover er opptatt av funksjonalitet, og at de derfor ikke veldig ofte viser en ny lykt og en ny støtfanger bare for nyhetsinteressen sin skyld. Det var også viktig under utviklingen av Discovery. Den skulle se ut slik som en Discovery skal se ut, men med et mer moderne uttrykk. Discovery skal se ut som en kasse. Det er ikke bra for luftmotstanden, men bra for Norge siden det gjør at bilen går som varebil klasse 2. Bakluken skal være asymetrisk (lavere kant på den ene siden), og det skal bare være luftinntak på den ene siden foran. Discovery skal også ha høyere tak fra B-stolpen og bakover og sidevinduene i bagasjerommet skal strekke seg helt opp til taket.
Alternativet
Dieselmotoren i vår testbil gjør en grei jobb og er helt klart det beste kjøpet. Vi regner ikke med at bensinmodellen med V8-motor blir valgt av veldig mange kunder. Den koster snaue 350.000 kroner ekstra og er ikke veldig mye raskere. Drivstofforbruket er også i en annen klasse hvis du går over til V8 bensin.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger