TEST: Livsnyter fra BMW

1-serie utvider BMWs kabrioletutvalg i den rimeligste enden av skalaen. Minstemann med fire seter er en trivelig bil.

Publisert
Sist oppdatert

BMW har nå fire kabrioleter i sitt modellprogram. 1-serie kabriolet blir den billigste og senker med det terskelen for å kjøre takløst med propell på rattet med om lag 35.000 kroner, til 340.000 kroner. Hittil har roadsteren Z4 med 2,0-liters bensinmotor vært den rimeligste modellen med sammenleggbart tak fra BMW.

Fra 333.000

Fire bensinmotorer og én dieselmotor er tilgjengelig. Minstemann er 118i med 143 hester og kraftigst er 135i med hele 306 hestekrefter og 400 newtonmeter. Vi har kjørt 120i med 170 hester og 210 newtonmeter. Vår testbil var i tillegg utstyrt med automatkasse. Prisen begynner da på 423.000 kroner.

Design

Vi tar med litt om designen også før vi går løs på hvordan denne bilen oppleves på veien. 1-serie er langt fra ny, men har først nå nylig kommet både som kupé og kabriolet. Sistnevnte er basert på førstnevnte og det gjør at kabrioleten får klassiske former uten den store hekken som gjerne kjennetegner små åpne biler basert på kombier.

Bidragsytende i så måte er også det faktum at man har valgt å gå for stofftak og ikke et sammenleggbart metalltak. En slik løsning tar mindre plass og er også noe lettere.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer