Mazda 3 har vært på markedet siden senhøsten 2003. Likevel er det langt mellom eksemplarene med norske skilt. Ja, faktisk er det ikke solgt mer enn snaue 1.000 eksemplarer så langt. For å sette dette tallet i perspektiv kan det nevnes at det i fjor ble solgt drøye 5.600 Volkswagen Golf, mer enn 5.200 Toyota Corolla og snaue 4.500 Peugeot 307. Hvorfor selger Mazda 3 så dårlig sammenlignet med sine skarpeste konkurrenter?
Mangler stasjonsvogn og diesel
Svaret på dette spørsmålet er sammensatt. Men en av forklaringene er åpenbart det faktum at Mazda ikke har valgt å lage noen stasjonsvognversjon-utgave. I stedet har kombiutgaven fått selskap av en sedan, en biltype som både i Norge og Europa generelt har mistet popularitet de siste årene. En annen forklaring er det smale motorutvalget, som begrenser seg til to bensinmotorer - en 1,6-liter og en 2,0-liter. Dieseldrift er med andre ord intet alternativ for den som velger Mazda 3.
Importørbytte
I tillegg har Mazda det siste året vært gjennom et importørbytte, noe som har medført en uoversiktlig situasjon, både for forhandlere og potensielle kunder.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger